הוויכוח של העידן הנוכחי בתעשיית המוזיקה - האם אמן צריך להוציא כל פעם שיר בודד או להוציא אחת לתקופה אלבום עם מס' שירים שמשתחררים ביחד.
הוויכוח הוא למעשה ויכוח בין טקטיקות הוצאה לאור.
אסכולה אחת אומרת שלמאזינים אין סבלנות וצריך לתת להם כל פעם קצת. סינגל הוא שיר אחד מושקע, בדר''כ בעל אופי להיטי, עם קליפ, שם קליט וקידום יח''צני.
הדוגמה המובהקת של השנים האחרונות הם נועה קירל וסטטיק ובן אל. למעשה מדובר בחלק מההשפעה של תרבות הפופ על אסטרטגיית המוזיקאים. אגב, פופ הוא לא ז'אנר מוגדר אלא תערובת של כל הסגנונות החזקים שעובדים כרגע (ומכאן שמו > "פופ" = קיצור של המילה פופולרי). בשנים האחרונות הז'אנרים שמרכיבים את הפופ הישראלי הם RNB, דאנס, היפ-הופ ומזרחית.
הגישה של הסינגלים אומרת שעם שיר טוב אחד יותר קל להביא הצלחה מיידית, להתברג ולזכות בהכרה. בחלק גדול מהמקרים יש בסינגלים התייחסות לטרנד תקופתי - לדוג' פאוץ' של נועה קירל.
בדר''כ הרבה להיטי מסיבות יוצאים בקיץ כי יש יותר מסיבות ובחורף יותר בלדות נוגות שיתאימו להתכרבלות מתחת לפוך.
לעומת זאת - אלבום הוא מארז של מס' שירים - לפחות 8, שיוצאים יחד כיחידה אחת. בדרך כלל יש קו מחבר בין השירים - אם זה בתחום הסאונד או מבחינת התוכן. בדר''כ אלבום יגיע ליותר עומקים, שירים ארוכים יותר שלא מכוונים לרדיו. היצירה הזו מאתגרת יותר את האומן ואת הקהל.
נהוג שבאלבום האומן יחפור קצת יותר בנפש ושתכני השירים יגעו ברבדים אישיים ועמוקים יותר. בנוסף, אלבום מסכם איזושהי תקופה בחייו של האומן. כחלק מהמחזוריות הטבעית של האומנים - נהוג שאומן יקח פסק זמן בו יפסיק או יפחית הופעות, לא יוציא שירים ולמעשה יסתגר כדי להוציא אלבום. כשהאלבום יוצא האומן יעשה הרבה פעילות יח''צ ואז יוצא לסיבוב הופעות שהוא למעשה טור של האלבום החדש.
זה איזשהו תירוץ או הצדקה - אנשים יגיעו להופעות לשמוע את היצירה החדשה ולחגוג עם האומן ולחזות בשירים שהם טוחנים יום יום כי הם חדשים ומלהיבים.
הראפר איזי (ארז שרון) הוא דוגמה לאומן ששנים נמצא בתעשייה, וחווה הצלחה במיינסטרים (בהתחלה העיקר בקרב נוער ולאחר מכן עם מס' להיטי מדינה) עם מס' סינגלים חזקים כמו "כלבויניקית", "בין הבודדים" ו"הכול מין אללה". לאחרונה, עם התבגרות בגיל ובתכנים שהוא משחרר - הוא הוציא אלבום מצופה שגרף ביקורות טובות מאוד (האלבום "אייקון"). גם טליסמאן (היום "טליס") שהסינגלים שלו הגיעו למקומות מאוד גבוהים במצעדים ואף כתב עבור אומנים אחרים - עבר תהליך דומה ושיחרר אלבום איכותי מאוד לאחרונה.
הראפרים הבכירים בארץ - טונה, רביד פלוטניק ופלד - דואגים להוציא אלבום כל שנתיים - מהלך שמראה על גישה בוגרת ומקצועית מאוד שהם סיגלו מאומנים בכירים בארץ מהם הם לוקחים השראה ואף משתפים פעולה - כדוגמת ברי סחרוף, שלום חנוך ואהוד בנאי. הם דואגים גם לשחרר סינגלים - בדר''כ שירים מהופעות או גרסת רמיקס מיוחדת כמו סחרחורת של טונה ועומר אדם שהגיע למס' צפיות גבוה מאוד וגרם לטונה להגיע לקהלים חדשים בזכות הפופולריות של עומר אדם.
בנוסף, אומנים אלה מאוד מחוזרים ע''י אומנים אחרים ולא פעם הם משתתפים כאורחים בסינגלים שלהם. הסינגלים זה קורה יותר דרך פיצ'רים.
עוד אלמנט חשוב באלבום - הרצון למתוח גבולות אומנותיים, לגלות ז'אנר חדש ולהתנסות בו. לדוג' האלבום הראשון של פלד "ח.ר.ק.ו.ת" הוא אלבום מאוד אולדסקול ובום באפי ומנגד באלבומים מאוחרים הוא הוחךל למחוזות של רוק כבד, טראפ ודריל.
נקנח בדוגמה מאתגרת של הראפר זי.קיי (זוהר כספי) ש"התעכב" מאוד עם אלבום הבכורה המצופה שלו. זי.קיי היה ידוע שנים בתור אחד הראפרים הטובים בארץ שעם השנים גם התחיל להפיק והפך למפיק מאוד מבוקש.
בסינגל "דרך" בו התארח אצל הראפר TOB התייחס לאלבום המצופה ואמר את הדברים הבאים:
עובד על פאקינג אלבום
יושב לי על הלב כמו פאקינג עלבון
אוכל ת'עצמי מבפנים כמו פאקינג חלבון
כל החיים חשבתי שפרפקציוניזם זה טוב
עד שקלטתי שזאת מחלת נפש
צריך ללמוד לשחרר
בורס הזה (ורס=בית בשיר ראפ) זי.קיי שופך את הלב עם סטוריטלינג עוצמתי שמראה לנו את הצד העגום של אומן. הוא מדבר על עלבון, בושה באי ההצלחה שלו ומתייחס לפרפקציוניזם כאחד הכוחות החזקים שעובדים על אומן שרוצה שהיצירה שלו תהיה מושלמת והכי מדויקת - אך לבסוף משלים עם ההבנה שמדובר במחלת נפש, הפרעה נפשית שגורמת לתסכול גדול. בריאיון עמו בתוכנית האגדית "ג'יגה ג'וס" הוא מספר שעבד על האלבום כעשור ושהיה קרוב מס' פעמים לפרישה ממוזיקה.
גם דוקטור דרה (Dre), אולי מפיק ההיפ-הופ המפורסם והחשוב בעולם, דיבר במיני-סדרת הדוקו "המתריסים" - על כך שלא הצליח לעמוד בסטנדרט הגבוה שלו עצמו עם האלבום המצופה "די טוקס" וסיכם שלבסוף החליט לרדת מהפקת האלבום כי זה שאב ממנו כוחות נפשיים והתגברות על אתגרים פסיכולוגיים ומנטליים גדולים.
לסיכום - למרות התקופה בה הרשתות החברתיות מכתיבות את הטון ומצריכות את האומנים להתאים את עצמם לקהל ולכווץ את היצירה שלהם כך שתתאים לדור הטיקטוק - אומנים רבים מזהים את הצורך ההולך וגובר לאזן ולתת קונטרה עם יצירה עמוקה ורחבה יותר כדוגמת אלבום, פודקאסטים ארוכים וריאיונות עומק.
האלבום כאן כדי להישאר, הסינגלים ימשיכו להוות כרטיס ביקור ושתי האסטרטגיות יחיו ויתקיימו במקביל.
לכם רק נשאר להקשיב לעוד מוזיקה טובה.
***
כותב המאמר הוא עומר חביב, מייסד "דאוןטאון סדנאות ראפ".
דאוןטאון היא חברת הפקה היוצרת תכני היפ-הופ במטרה להנגיש את התרבות ואת כלי היצירה לבני-נוער ולקהל הרחב.
דאוןטאון מפיקה אירועים, סדנאות, תהליכי-יצירה, תכני וידאו, פודקאסטים ועוד
ערוץ היוטיוב המכיל מגוון תכני סיקור סצינת הראפ, טיפים לראפרים, דירוגים, פודקאסט ועוד
עומר חביב הוא ראפר וזמר יוצר תחת שם הבמה פלומר // Pellomar
פלומר באינסטגרם
פלומר בפייסבוק
פלומר בספוטיפיי
פלומר באפל-מיוזיק
פלומר ביוטיוב
תגיות
הפעלה לנוער, פעילות ראפ, פעילות כתיבה, פעילות מגניבה, מערך בנושא ראפ, מערך כתיבה, סדנת ראפ, סדנת כתיבה לנוער, סדנת ראפ לנוער, חומר מקומי, ראפ ישראלי, היפ-הופ ישראלי, היפהופ ישראלי, היפ הופ ישראלי, היפ הופ בעברית, ראפ בעברית, אלבומים, אלבומי ראפ, ריאקשן, טופ 5, שמנו אוזן, טיפים לשיפור בראפ, קורס ראפ, סדנאות יצירה, הפקה מוזיקלית, קבוצת ראפ, אקפלה,
סדנת ראפ, סדנאות ראפ, סדנאות כתיבה, סדנאות נוער, פעילות מגניבה לנוער, הנחיית ראפ, פעילות ראפ, סצנת הראפ בישראל, ראפ בישראל, ראפרים, ראפריות, דמות הראפר, נשיות בהיפ-הופ הישראלי, גבריות בהיפ-הופ הישראלי, אלבומי ראפ ישראלי
טונה, רביד פלוטניק, זי.קיי, בזי בי, צוקוש, חן פורתי, טדי נגוסה, וייב איש, עדן דרסו, רון נשר,
נופל וקם, חי מיום ליום, סאבלימינאל והצל מארחים את מומי לוי
ילד רחוב, הפינאלי, סאבלימינאל והצל, מה נעשה, ששירת הסטיקר, קפה וסיגריה, בור ועם הארץ, תוך כדי תנועה, המזרח הפרוע, זה הזמן, אוטובוסים, עדן דרסו, שיגולה רקורדס, כהן, ג'ימבו ג'יי
חליפות, הדג-נחש, חסידה צחורה , י''א 2 , שלום כיתה א', אזיקים על הידיים, טדי נגוסה, באתי ממך, מוקי, שמע ישראל, רוק 30, נופל וקם, שבק ס'
טיפים לראפ, ערוץ הכיבוד, סימפולים, דיסים, באטל ראפ ישראל, סימה נון, אקו, הדר פרג'ון, פלא-אוזן, סיקור הופעות, וייב-איש, שלם, סדנאות לנוער, סדנת ראפ, סדנאות ראפ, לימוד כתיבה, תהליך יצירה, הפעלת מוזיקה, סדנה מגניבה, סדנה לנוער, סדנה מומלצת לנוער, יצירת שיר ראפ, לכתוב ראפ, כתיבת ראפ, ביטים, לימוד ראפ, היפ-הופ וראפ, סדנאות אומנות, סדנאות מוזיקה, ברייקדאנס, גרפיטי, ביטבוקס, תנועת תרבות, פסטיבל אומנויות, מילון מושגי היפ-הופ, מילון ראפ, מילון מושגי ראפ, מילות ראפ, מילון היפ-הופ, מילון מושגי היפ-הופ
Comments